|
Wybrana konferencja już się odbyła 2010-11-15 - 2010-11-16
|
|
Podstawy edukacji. Konteksty dydaktyczne.
Proponowana konferencja jest kolejną (czwartą) z cyklu spotkań poświęconych. „Podstawom edukacji…”, organizowanych przez Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Wydziału Pedagogicznego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Podtytuł konferencji „Konteksty dydaktyczne” wskazuje na zamiar przeniesienia debaty na temat paradygmatycznej zmiany w naukach pedagogicznych na grunt teorii kształcenia. Znakomita tradycja uprawiania dydaktyki jest tradycją filozoficzną, ale też obejmuje tworzenie konstrukcji teoretycznych obejmujących dziś takie dyscypliny jak: psychologia, socjologia, pedagogika. Wydaje się, że dopiero w takim otoczeniu teoretycznym możliwe jest tworzenie ogólnej teorii szkoły, nauczania i uczenia się. Tylko tak szeroki kontekst pozwala na zarysowanie wizji edukacji, które mają szanse lec u podstaw społecznie akceptowanych filozofii kształcenia. Przyjęte założenia skłaniają do zaproponowania następującej problematyki: 1. Analizy historycznych (J.A. Komeński, J.F. Herbart, J. Dewey, W. Dilthey, R. Arends itd.), ale wciąż ważnych propozycji dydaktycznych, rozpatrywanych z punktu widzenia możliwości ich zastosowania we współczesnej edukacji. 2. Analizy przesłanek epistemologiczno-ontologicznych (metafizycznych), które tkwią u podstaw różnorodnych propozycji nauczania i wychowania (edukacji). 3. Osadzenia refleksji badawczej nad koncepcjami dydaktycznymi w określonej filozoficznej koncepcji człowieka, w niezbędnej perspektywie antropologiczno-filozoficznej. 4. Zaproponowania koncepcji kształcenia odnoszących się genetycznie do przedstawionych wyżej ujęć, formułowanych jednak wyraźnie na płaszczyźnie pedagogiczno-filozoficznej, w oparciu o określoną filozofię kształcenia. 5. Rozważenia możliwości skonstruowania spójnego (zwartego), całościowego i sensownego systemu dydaktycznego (tj. związku celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz sposobów oceniania). 6. Opracowania odpowiednich i niesprzecznych z przyjętą orientacją filozoficzną – psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych koncepcji podmiotu. 7. Rozważenia psychologicznych i językowo-technicznych uwarunkowań procesów dydaktycznych: a) emocji i motywacji ucznia, b) świata informacji, c) sfery komunikacji i jej nośników – mediów, d) obszaru operacji (działania), e) czasu – szybkości i przestrzeni. 8. Analizy psychologicznych własności podmiotów uczestniczących w edukacji komunikacyjno-językowej, której celem jest wyposażenie uczniów w zespoły cech składających się na preferowany „typ osobowości (podmiotu)”. 9. Analizy wzajemnych związków i inspiracji pomiędzy teorią kształcenia (dydaktyką ogólną) a dydaktykami przedmiotowymi i szczegółowymi. W warstwie szczegółowej naszych rozważań proponujemy podjęcie takich zagadnień, jak: teoretyczny status dydaktyki ogólnej, status dydaktyk przedmiotowych (dydaktyk dyscyplin przyrodniczych, humanistycznych; dydaktyk przedmiotów artystyczno-literackich), wiedza i wartości w procesie nauczania, ukryty wymiar edukacji, teoria a praktyka nauczania, modele nauczania. Osoby zainteresowane prosimy o zgłaszanie udziału w konferencji drogą e-mailową na adres: wsoltysiak@ajd.czest.pl Wszelkie pytania można kierować do mgr inż. Wioletty Sołtysiak wsoltysiak@ajd.czest.pl oraz do mgr Karola Motyla karol.motyl@o2.pl.
Proponowana konferencja jest kolejną (czwartą) z cyklu spotkań poświęconych. „Podstawom edukacji…”, organizowanych przez Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Wydziału Pedagogicznego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Podtytuł konferencji „Konteksty dydaktyczne” wskazuje na zamiar przeniesienia debaty na temat paradygmatycznej zmiany w naukach pedagogicznych na grunt teorii kształcenia. Znakomita tradycja uprawiania dydaktyki jest tradycją filozoficzną, ale też obejmuje tworzenie konstrukcji teoretycznych obejmujących dziś takie dyscypliny jak: psychologia, socjologia, pedagogika. Wydaje się, że dopiero w takim otoczeniu teoretycznym możliwe jest tworzenie ogólnej teorii szkoły, nauczania i uczenia się. Tylko tak szeroki kontekst pozwala na zarysowanie wizji edukacji, które mają szanse lec u podstaw społecznie akceptowanych filozofii kształcenia.
Przyjęte założenia skłaniają do zaproponowania następującej problematyki:
1. Analizy historycznych (J.A. Komeński, J.F. Herbart, J. Dewey, W. Dilthey, R. Arends itd.), ale wciąż ważnych propozycji dydaktycznych, rozpatrywanych z punktu widzenia możliwości ich zastosowania we współczesnej edukacji.
2. Analizy przesłanek epistemologiczno-ontologicznych (metafizycznych), które tkwią u podstaw różnorodnych propozycji nauczania i wychowania (edukacji).
3. Osadzenia refleksji badawczej nad koncepcjami dydaktycznymi w określonej filozoficznej koncepcji człowieka, w niezbędnej perspektywie antropologiczno-filozoficznej.
4. Zaproponowania koncepcji kształcenia odnoszących się genetycznie do przedstawionych wyżej ujęć, formułowanych jednak wyraźnie na płaszczyźnie pedagogiczno-filozoficznej, w oparciu o określoną filozofię kształcenia.
5. Rozważenia możliwości skonstruowania spójnego (zwartego), całościowego i sensownego systemu dydaktycznego (tj. związku celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych oraz sposobów oceniania).
6. Opracowania odpowiednich i niesprzecznych z przyjętą orientacją filozoficzną – psychologicznych, socjologicznych i pedagogicznych koncepcji podmiotu.
7. Rozważenia psychologicznych i językowo-technicznych uwarunkowań procesów dydaktycznych: a) emocji i motywacji ucznia, b) świata informacji, c) sfery komunikacji i jej nośników – mediów, d) obszaru operacji (działania), e) czasu – szybkości i przestrzeni.
8. Analizy psychologicznych własności podmiotów uczestniczących w edukacji komunikacyjno-językowej, której celem jest wyposażenie uczniów w zespoły cech składających się na preferowany „typ osobowości (podmiotu)”.
9. Analizy wzajemnych związków i inspiracji pomiędzy teorią kształcenia (dydaktyką ogólną) a dydaktykami przedmiotowymi i szczegółowymi.
W warstwie szczegółowej naszych rozważań proponujemy podjęcie takich zagadnień, jak: teoretyczny status dydaktyki ogólnej, status dydaktyk przedmiotowych (dydaktyk dyscyplin przyrodniczych, humanistycznych; dydaktyk przedmiotów artystyczno-literackich), wiedza i wartości w procesie nauczania, ukryty wymiar edukacji, teoria a praktyka nauczania, modele nauczania.
Osoby zainteresowane prosimy o zgłaszanie udziału w konferencji drogą e-mailową na adres:
wsoltysiak@ajd.czest.pl
Wszelkie pytania można kierować do mgr inż. Wioletty Sołtysiak wsoltysiak@ajd.czest.pl oraz do mgr Karola Motyla karol.motyl@o2.pl.
Opłata: 300
Początek konferencji: 2010-11-15 Koniec konferencji: 2010-11-16
|
|
dodaj konferencję do:
|
|
|
Lokalizacja konferencji :
Wydział Pedagogiczny AJD ul. Waszyngtona 4/8 42-200 Częstochowa Śląskie
|
|
|
Organizator konferencji:
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie ul. ul. Waszyngtona 4/8 42-200 Częstochowa woj. Śląskie
Telefon: 668481186 Fax: karol.motyl@o2.pl
http://www.ajd.edu.pl
|
|
|
Dodaj sprawozdanie
|
|
|
|
|