|
Wybrana konferencja już się odbyła 2019-04-03 - 2019-04-03
|
|
Utopia a edukacja. O wyobrażeniach edukacji i światów możliwych w społeczeństwie masowym
Utopie, rozumiane jako spełniające ludzkie nadzieje wyobrażenia o kondycji możliwych czy przyszłych społeczeństw, stanowią wciąż atrakcyjny obszar badawczy. Obejmuje on zarówno traktaty filozoficzne, pedagogiczne i polityczne, dzieła literackie, filmowe i inne teksty kultury popularnej, wizje człowieka i wspólnoty, jak i ruchy społeczne, projekty edukacyjne czy ideologie. Wysiłek tworzenia tego rodzaju wyobrażeń, wiązany jest z wolą udoskonalania, wychowywania, rozwoju i zmiany, z pragnieniem oraz nadzieją tworzenia wystarczająco doskonałej rzeczywistości. W ten m.in. sposób poszukujemy punktów odniesienia do dyskusji o współdzielonej przyszłości. Owa przyszłość nie jest bowiem rezultatem samoistnego aktu powstania. Wymaga ona naszego zbiorowego i indywidualnego zaangażowania, zarówno na poziomie artykulacji warunków przyzwoitego życia, jak i społecznej praktyki. Retrospekcja, jakiej dokonujemy w poszukiwaniu źródeł utopijnego myślenia, prowadzi nas jednak częściej do dzieł literackich, niż do rozpraw naukowych, w tym pedagogicznych. Tymczasem literackie utopie dostarczają raczej opowieści o krainach hermetycznych, odizolowanych, niedostępnych, ukrytych czy wręcz tajemniczych. Te „nie – istniejące” miejsca – miejsca, których nie ma, wydają się krainami tylko dla wybranych. Oczywiste przykłady takich enklaw przynoszą klasyczne dzieła Morusa czy Campanelli, a – z bardziej nam współczesnych – warto wspomnieć tę z powieści Ayn Rand Atlas zbuntowany. Umasowienie tego rodzaju utopii wyznaczałoby jej kres, cudowna przystań zniknęłaby z mapy krain niemożliwych. Klasyczne wizje idealnych społeczeństw, które znamy z literatury i sztuki, to wyobrażenia miejsc elitarnych. To ich hermetyczność i ekskluzywność czyni z nich utopie. Inaczej jednak sprawa może wyglądać wówczas, gdy utopie potraktujemy jako istotną część społecznych praktyk czy pedagogicznego progresywizmu. Ponadto, w perspektywie radykalnych transformacji nowoczesności, tworzenie wyobrażeń wystarczająco doskonałych warunków społecznych ma sens jedynie wówczas, kiedy miałyby one stać się powszechne, a zatem masowe. Do szczególnych tego przykładów należy zaliczyć funkcjonujące obecnie systemy oświaty, stanowiące następstwo niegdysiejszych wyobrażeń o lepszej edukacji, które wykraczają daleko poza elitaryzm ograniczonych liczebnie społeczności. Należy przy tym dodać, że owo wiązanie utopii i edukacji z masowością nie jest obce zarówno historycznym i współczesnym społeczeństwom demokratycznym, jak i autorytarnym czy totalitarnym. Aktualnie myślenie utopijne, przedstawiające opis świata w kategoriach wyspy, enklawy, azylu, grupy, dzielnicy, miasta ociera się o eskapizm, a prawdziwe wyzwanie stanowi utopia społeczeństwa masowego z praktyką edukacyjną, która ją czy to wprowadza, czy to reprodukuje. Można zatem zaryzykować twierdzenie, że współcześnie utopia każe nam konfrontować się z zagadnieniem społeczeństwa masowego i różnymi wymiarami globalizacji, a jako taka powstaje w kontekście wyzwań masowości i urzeczywistnia się poprzez umasowienie. Bez tego pozostaje ona tylko kolejną naiwną ideą, którą możemy odłożyć w niepamięć. Chcemy zatem zachęcić badaczy z różnych dyscyplin naukowych do podjęcia, w wybranym przez siebie zakresie, zasadniczego pytania: jakie są konsekwencje połączenia tych trzech pierwiastków: myślenia utopijnego, edukacji i społeczeństwa masowego? Proponujemy przy tym szerokie rozumienie pedagogiki jako nauki o wieloaspektowym funkcjonowaniu człowieka w świecie, otwierając się przez to na rozważania tradycyjnie sytuowane w innych dyscyplinach naukowych. Proponujemy następujące obszary tematyczne: »» Topografia utopii ważnych dla pedagogiki – ujęcie historyczne »» Miejsce edukacji w utopiach XX i XXI wieku »» Utopia sposobem wyrażania myśli pedagogicznej i politycznej »» Cele edukacji a myślenie utopijne »» Edukacyjna rola utopii »» Emancypacja edukacji i poprzez edukację jako utopia »» Spory o charakter dobra (eu-topos) oraz o status negatywności, nieistnienia (ou-topos) w edukacji »» Modele utopii a masowe systemy edukacyjne »» Obrazy masowych systemów edukacyjnych w utopiach literackich »» Obrazy utopii w kulturze popularnej »» Utopie, ideologie, masa »» Pomiędzy masowością a ekskluzywnością – utopijne oblicza edukacji »» Masowość i wychowanie jako cechy utopijno-dystopijnej wyobraźni »» Światy (nie)utopijne – młodzież w świecie nowych mediów »» Edukacja bez człowieka czyli „utopia” sztucznej inteligencji Podkreślając interdyscyplinarny charakter obrad, przedstawiamy ramowy program konferencji, w którym – obok czasu przeznaczonego na prezentację referatów – znalazły swoje miejsce panele dyskusyjne oraz seminaria i warsztaty. Podczas wspólnej pracy w grupach na seminariach i warsztatach (na przykład komentując fragmenty tekstów, podejmując studia przypadków, biorąc udział w debatach czy dyskusjach plenarnych) chcemy stworzyć przestrzeń i atmosferę do dialogu, wymiany myśli i doświadczeń. Polecamy uwadze osób zainteresowanych artykuły zebrane w trzech tomach z poprzednich edycji konferencji. Artykuły te są dostępne w otwartym Repozytorium oraz Bibliotece Cyfrowej Uniwersytetu Wrocławskiego:
www.repozytorium.uni.wroc.pl/dlibra/publication?id=81185&tab=3
Kartę zgłoszeniową oraz szczegółowe informacje można znaleźć na stronach internetowych Uniwersytetu Wrocławskiego:
http://pedagogika.uni.wroc.pl/Instytut-Pedagogiki/Aktualnosci/Konferencje/III-Ogolnopolskiej-Konferencji-Naukowej-Utopia-a-edukacja.-O-wyobrazeniach-edukacji-i-swiatow-mozliwych-w-spoleczenstwie-masowym
Opłata: 400
Początek konferencji: 2019-04-03 Koniec konferencji: 2019-04-03
|
|
dodaj konferencję do:
|
|
|
Lokalizacja konferencji :
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego ul. J. Wł. Dawida 1 50-527 Wrocław Dolnośląskie
|
|
|
Organizator konferencji:
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego ul. Dawida 1 50-527 Wrocław woj. Dolnośląskie
Telefon: +48 663232977 Fax: uni.pd.logopedia@gmail.com
http://www.pedagogika.uni.wroc.pl/logopedia
|
|
|
Dodaj sprawozdanie
|
|
|
|
|