Usługi kurierskie są niezbędne do funkcjonowania sklepu internetowego, który sprzedaje jakiekolwiek fizyczne produkty. Tradycyjne usługi firm kurierskich są obecnie drugą (po automatach paczkowych) najpopularniejszą metodą dostawy towarów z oferty sklepu internetowego. Jak dowiadujemy się z raportu Gemius dla e-commerce Polska za 2021 rok, trzech na czterech użytkowników internetu robiących zakupy online korzysta najczęściej właśnie z dostawy do automatu paczkowego, podczas gdy połowa z nich najczęściej korzysta z tradycyjnych usług firm kurierskich. Równie dużo respondentów deklaruje, że możliwość skorzystania z usług kurierskich jako formy dostawy zachęca ich do kupowania w sklepach internetowych. Obie najpopularniejsze metody dostawy łączy możliwość odbioru zamówienia już następnego dnia po nadaniu i to bez zbędnych komplikacji. Kurier umożliwia przy tym dostarczenie zamówienia do każdego potencjalnego klienta w kraju (alternatywą jest tu poczta, z której usług jednak klienci e-commerce niechętnie korzystają), co czyni go niezbędnym w działalności sklepu internetowego. Jednocześnie wielu klientów e-commerce wskazuje na przystępne ceny dostawy jako na coś co wpływa na ich decyzje zakupowe. Coraz częściej oczekują też darmowej dostawy. Tak więc wybierając kuriera dla sklepu internetowego warto zadbać żeby był to tani kurier. Kurier jest też jedną z trzech najpopularniejszych metod zwrotu towarów zakupionych online. Automaty paczkowe wybiera prawie dwie trzecie dokonujących zwrotu klientów, a ponad czterdzieści procent z nich preferuje zwrot kurierem w systemie door-to-door lub zwrot do sklepu stacjonarnego.
Firmy wysyłkowe dla sklepu internetowego
Jak już wspomniano, w polskim e-commerce dominują firmy wysyłkowe oferujące dostawę do automatów paczkowych i kurierem na adres domowy, podczas gdy inne formy doręczenia zamówień, jak na przykład odbiór w punkcie, cieszą się znacznie mniejszą popularnością. W tej sytuacji być może najlepszą opcją jest InPost kurier (bo wtedy jedna firma obsługuje obie formy dostawy). Jest to szczególnie korzystne dla początkującego sklepu internetowego, który nie musi wtedy współpracować z kilkoma operatorami logistycznymi, co jest też potencjalnie tańsze, ponieważ przy długoterminowych umowach operator oferuje zniżki zależne pośrednio od liczby wysyłanych przesyłek. Przykładowo, w ofercie Abonament InPost kontrahent płaci co miesiąc ustaloną z góry kwotę, którą może całą wydać na zakup usług kuriera w obniżonej cenie, która zależy między innymi od kwoty abonamentu. Tak więc wysyłając wszystkie przesyłki za pośrednictwem InPost sklep może zdecydować się na wyższą kwotę abonamentu, niż gdyby chodziło tylko o przesyłki do Paczkomatów®.
nPost dla sklepu internetowego
Tak więc tani kurier, to ten, który dostarcza także przesyłki do Paczkomatu®, które w ofercie InPost zaczynają się od 8,91zł netto, podobnie jak nadanie przez klienta przesyłki ze zwrotem w ramach usługi Szybkie Zwroty. Warto pamiętać, że cena przesyłki do Paczkomatu® zależy od jej gabarytu, a nie wagi, która wynosi zawsze maksymalnie 25kg. Z kolei ceny przesyłek kurierskich zaczynają się od 9,99zł netto i zależą od wagi przesyłki. Jednak dokładna cena zależne od umowy jaką sklep internetowy zawarł z operatorem - o indywidualną wycenę można poprosić na stronie internetowej - przy czym oferta InPost jest raczej elastyczna i można dopasować ją do potrzeb konkretnego sklepu. InPost oferuje sklepom internetowym również obsługę zwrotów dokonywanych poprzez sieć Paczkomatów. Co jeszcze InPost oferuje klientom biznesowym? Po pierwsze, możliwość nadawania przesyłek w Paczkomatach, ale również u kuriera, który odbierze przesyłki z siedziby firmy za darmo, o ile nadawane jest pięć lub więcej paczek na raz, co w sklepie internetowym nie powinno być rzadkością. Początkujący sklep internetowy skorzysta też na powiązaniu z rozpoznawalną i budzącą zaufanie marką. Nie bez znaczenia jest też wygoda korzystania z usług operatora z punktu widzenia klientów, na którą wpływa zarówno dostępność flagowego produktu InPost - Paczkomatów® - w liczbie ponad szesnastu tysięcy, jak i liczne innowacje, wśród których wyróżnia się aplikacja mobilna InPost Mobile. Nie tylko pozwala ona na bezproblemowe śledzenie przesyłek, ale oferuje również wiele innych użytecznych funkcji, jak na przykład zdalne otwieranie skrytek Paczkomatu®, przedłużanie czasu przechowywania przesyłek w Paczkomacie, przekierowanie paczki kurierskiej do Paczkomatu® lub na inny adres przy tej samej ulicy, czy płacenie za przesyłki pobraniowe. Przesyłki za pobraniem można wysyłać zarówno kurierem jak i do Paczkomatu®, co jest korzystne dla początkującego sklepu internetowego, ponieważ dostępność tej formy płatności wzbudza zaufanie nowych klientów. Poza standardową usługą kurierską, w ofercie InPost jest też przesyłka dostarczana do konkretnej godziny (dziesiątej, dwunastej, lub siedemnastej) w dniu następnym oraz kurier lokalny dostępny w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, jak również w zasięgu 30 km od granic tych miast. InPost oferuje też integracje wysyłek z platformą sklepu internetowego.