Na czym polega przyjemność grania w gry, w jaki sposób mogą być one użyteczne, kiedy przyjemność idzie w parze z użytecznością, a kiedy stają się one zaciekłymi rywalkami - m.in. o tych zagadnieniach będą dyskutować uczestnicy VI międzynarodowej konferencji naukowej z cyklu "Kulturotwórcza funkcja gier". Spotkanie odbędzie się w dniach 13-14 listopada w Poznaniu.
Konferencję organizują: Polskie Towarzystwo Badania Gier (PTBG) i Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
"W konferencji mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby (w tym naukowcy, studenci, konstruktorzy i producenci gier, dziennikarze a także gracze) - informuje PAP dr Augustyn Surdyk, skarbnik PTBG, pracujący w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM. - A ponieważ jest to konferencja naukowa przede wszystkim zależy nam na naukowcach."
Badania naukowe nad grami prowadzone są na całym świecie, także w Polsce. Zarejestrowane w Poznaniu Polskie Towarzystwo Badania Gier zrzesza naukowców z naszego kraju i zagranicy oraz osoby, które zajmują się konstruowaniem gier wszelkiego rodzaju.
Celem tegorocznego spotkania, poświęconego tematom przyjemności i użyteczności gier, jest przede wszystkim integracja środowiska ludologicznego (badaczy gier - naukowców) i wymiana poglądów.
Uczestnicy konferencji będą dyskutować o grach wszelkiego rodzaju - planszowych, karcianych, narracyjnych grach fabularnych, komputerowych oraz o rozumianych w przenośni modelach gier, czy też postrzeganiu poszczególnych zjawisk przez pryzmat gier.
"Ponieważ na organizowanych cyklicznie konferencjach w dyskusji głos zabierają przedstawiciele wszystkich dziedzin naukowych -humanistycznych, społecznych, ścisłych - i wielu ich dyscyplin i subdyscyplin, co roku spotkanie ma charakter multi- i interdyscyplinarny" - mówi dr Surdyk.
Choć zwykle gry są tworzone dla rozrywki, to jednak czasami gra rozrywkowa ma też walory edukacyjne. Poza tym, wiele gier powstaje w celach typowo edukacyjnych.
Dr Surdyk przypomina, że gry różnego typu (od planszowych, poprzez oparte na komunikacji, do komputerowych) są wykorzystywane w nauczaniu rozmaitych przedmiotów (szkolnych i akademickich), na wszelkich szczeblach edukacji. Ich wykorzystanie zależy właściwie wyłącznie od nauczyciela.
Gry, zabawy i symulacje wykorzystuje się m.in. w nauczaniu języków obcych, czy szkoleniach zawodowych dla ekonomistów, dyplomatów, prawników, inżynierów bezpieczeństwa, czy w komunikacji interkulturowej.
PAP - Nauka w Polsce, Małgorzata Nowak
agt/
źródło: www.naukawpolsce.pap.pl