Zorganizowane działaniePrzeczytany: 1182 razy Dodany: 2008-03-26 15:51:41 Aktualizowano: 2013-06-03 14:22:53Warto zastanowić się nad tym, co tak naprawdę daje nam zorganizowane działanie w naszym życiu i w naszej pracy? Po co tworzymy plany i projekty? I dlaczego przedsiębiorstwa i firmy tak chętnie posiłkują się projektami przy budowaniu i motywowaniu zespołu?
Przez projekt rozumiemy zorganizowane działanie zmierzające do osiągnięcia określonego celu. Odnosi się to zarówno do czynności prostych, takich jak na przykład przygotowanie śniadania codziennie rano jak i bardzo skomplikowanych dotyczących przykładowo wdrażania nowego programu komputerowego do użytku w firmie. W odróżnieniu do procesu, projekt wykonuje się raz, a każdy projekt ma określoną datę rozpoczęcia i zakończenia (mimo, że daty te mogą ulegać zmianie). I to właśnie o to prognozowanie terminu zakończenia danego przedsięwzięcia najczęściej w firmie chodzi. Kadra zarządzająca musi orientacyjnie wiedzieć jak projekt będzie przebiegał, jakie mogą występować po drodze zagrożenia i jak ma w związku z tym wyglądać budżet do przeprowadzenia danego projektu. W związku z tym firmy chętnie tworzą projekty i wyznaczają osoby do zarządzania nimi.
Efektywne realizowanie celów w określonym czasie musi opierać się nie tylko na kontrolowaniu zespołu, ale także na poprawnej komunikacji, motywowaniu i harmonizowaniu pracy w czasie realizacji projektu. Ze względu na zakres uprawnień, odpowiedzialności i poziom wymaganych kompetencji najbardziej pożądana jest rola kierownika projektu. To on uczestniczy bezpośrednio w procesie zarządzania projektem, zajmuje się koordynacją zadań projektu pomiędzy uczestnikami, utrzymuje motywację na wysokim poziomie, w taki sposób by zrealizować założone cele projektu eliminując po drodze występujące problemy i ryzyka. Do zadań kierownika projektu należy również poprawna komunikacja ze sponsorem projektu i uczestnikami projektu w celu jasnego precyzowania kierunku kolejnych zmian i zauważania nowo pojawiających się zagrożeń. W tradycyjnym podejściu, wyróżniamy 5 faz projektu: - inicjacja projektu - planowanie projektu - wykonywanie projektu - monitorowanie projektu - ukończenie projektu Fazy te mogą przebiegać w różny sposób i każda w innym czasie, mogą także występować kilkukrotnie zanim zostaną osiągnięte wyznaczone cele. W różnych typach pracy zawodowej czy też w nauce mogą występować także tylko wybrane elementy projektów. Jednak w zdecydowanej większości zawodów, czy to w pracy nauczyciela, budowniczego, czy ekonomisty organizacja działania przebiega właśnie według zorganizowanego działania opartego na projektach.
M-S-M
Wysłane 2008-03-26 15:51:41 przez M-S-M |